Wednesday, April 27, 2011

Surat Terbuka Untuk Ustaz Azhar Idrus

Daripada :
Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
UPSI

Kepada :
Ustaz Azhar Idrus

27 April 2011

Tuan ;

Nikah Di Golok Tidak Sah Tanpa Izin Wali Bapa

Assalamualaikum warahmatullahi ta'ala wa barakatuh. Saya ingin merujuk kepada tajuk di atas berdasarkan dua petikan video ustaz yg telah diuploadkan ke You Tube dan juga jawapan ustaz terhadap isu ini dalam Facebook yg dipetik seperti berikut :

"Ustaz Azhar Idrus ( Original ) : jwpn2 yg saya berikan berikutan isu ini ada tafsil bukan pukul rata..nikah lari dgn nikah di luar negara bukan benda yg sama..
nikah lari ialah pengantin perempuan yg tinggal bersama wali dilarikan keluar negara dan dinikahkan sedangkan wali yaitu bapa masih ada dan tidak diminta izin..dalam hukum Islam wali paling berkuasa..jika wali enggan menjadi wali dgn bertulis barulah berpindah wali kpd datuk kemudian sedara kemudian anak sedara kemudian bapa sedara kemudian spupu..jika ada bapa tapi tidak menggunakan bapa terus digunakan sepupu..tidak sah..inikan pula bapa ada tapi dinafikan hak seorang bapa tanpa izin terus digunakan wali di siam..
manakala nikah diluar negara ialah pengantin berada diluar negara dan bapa tak dapat hadir kerana jauh dan telah memberi izin,,nikah ini sah.."

Bagi saya jawapan ustaz di atas menimbulkan beberapa soalan seperti yg berikut :-

Pertama : Adakah Wali Hakim tidak mempunyai kuasa budi bicara dalam memutuskan untuk melaksanakan perkahwinan yang melebihi jarak dua marhalah? Adakah perlu Wali Hakim tersebut meminta keizinan wali bapa terlebih dahulu dalam melaksanakan aqad nikah tersebut? Adakah sama Wali Hakim dgn tok imam yg selalu menjadi wakil kpd wali bapa dalam upacara aqad nikah?

Kedua : Wali Hakim di Selatan Thailand berpendapat adalah lebih baik mereka menggunakan kuasa yg ada utk melaksanakan aqad nikah daripada membiarkan pasangan terbabit terjebak ke dalam aktiviti zina seperti pelaku dalam video seks Dato' T itu. Adakah Ustaz Azhar Idrus lebih rela melihat perbuatan zina berlaku daripada menerima pendapat khilaf dalam mazhab yg membenarkan Wali Hakim melaksanakan aqad nikah yg melebihi jarak dua marhalah?

Ketiga : Kenyataan Ustaz Azhar Idrus dalam isu ini boleh dianggap menghina Mahkamah Syariah di Selatan Thai dan juga di negara ini yang antara kerja rutin mahkamah tersebut ialah mengesahkan kaedah perkahwinan yg dipertikaikan oleh Ustaz Azhar Idrus itu.

Sekian untuk renungan kita bersama. Segala yg baik itu datangnya daripada Allah, dan segala yang buruk itu daripada kelemahan diri kita semua.

No comments:

Post a Comment